Viking Line, Åbo Hamn och Stockholms Hamnar uppmärksammar ett år av samarbete för att etablera en grön sjöfartskorridor

Viking Line, Åbo Hamn och Stockholms Hamnar har under ett år samarbetat i ett projekt som syftar till att etablera en grön, fossilfri sjöfartskorridor mellan Stockholm och Åbo. Nu har parterna lagt en solid grund för projektet och tagit fram en tydlig plan för en gemensam väg framåt.
På årsdagen den 6 februari samlades parterna och ett stort antal inbjudna aktörer till ett öppet seminarium i Åbo. Resultat, erfarenheter, utmaningar och möjligheter diskuterades utifrån det gemensamma målet att etablera en grön sjöfartskorridor mellan Stockholm och Åbo år 2035.
– Vi är mycket nöjda med samarbetet och arbetet som utförts under det första året, säger Magdalena Bosson, vd Stockholms Hamn. Vi har investerat i infrastruktur för land-el till fartyg under många år och Viking Line är en av pionjärerna. Nu vässar vi våra mål ytterligare tillsammans med övriga parter för att etablera en fossilfri sjöfartskorridor mellan Stockholm och Åbo.
– Vi är stolta över att vara en del av detta viktiga samarbetsprojekt för ett renare Östersjön. Vår mest betydelsefulla satsning hittills är att erbjuda alla våra resenärer samt fraktkunder biobränsle för transporter mellan Stockholm och Åbo. Det minskar utsläppen för deras resor med 90 procent. Därtill är en eventuell batteriinstallation och Elogrids*, som minskar energiförbrukningen, viktiga beståndsdelar i vårt arbete de närmaste åren, säger Jan Hanses, vd Viking Line.
– En grön sjöfartskorridor ger oss möjlighet att främja en hållbar utveckling och minska sjöfartens miljöpåverkan. Under det gångna året har vi påbörjat en mer detaljerad planering av åtgärder relaterade till den gröna sjöfartskorridoren. Vi har till exempel uppdaterat kalkylen för vårt koldioxidavtryck och förberett för utveckling av laddningsstationer för tung trafik, säger Erik Söderholm, vd Åbo Hamn.
Under det första året har parterna identifierat och prioriterat de viktigaste målen och åtgärderna för att minska utsläppen av koldioxid i sjöfarten. En tydlig projektplan med konkreta aktiviteter har tagits fram. Den omfattar bland annat:
Viking Line
- Förstudie av batteriinstallation på Viking Grace och Viking Glory
- Installera Elogrids* på fartygen
- Öka försäljningen av biogastillägg för transporter mellan Stockholm och Åbo
Åbo hamn
- Studie och pilotprojekt för elanslutning vid kaj
- Nollutsläpp från Viking Lines fartyg vid kaj
- Riktlinjer och incitament för hamnoperatörer för nollutsläpp
- I samverkan med externa aktörer utveckla koncept som kopplar samman den gröna sjöfartskorridoren med hållbara transporter från och till hamnen på land
- Möjlighet för rederier att bunkra hållbara bränslen
Stockholms Hamnar
- Nollutsläpp från Viking Lines fartyg vid kaj
- I samverkan med externa aktörer utveckla koncept som kopplar samman den gröna sjöfartskorridoren med hållbara transporter från och till hamnen på land
- Möjlighet för rederier att bunkra fossilfria bränslen
* Elogrids är ett nätgaller som installeras på fartygsskrov för att minska motstånd och förbättra bränsleeffektiviteten. Det optimerar vattenflödet och minskar virvlar, vilket leder till lägre energiförbrukning.
Pressbild
www.mynewsdesk.com/se/vikingline-sverige/images/viking-grace-och-viking-glory-2806032 (extern länk)
Foto: Viking Line
Kontakta oss gärna
Stockholms Hamnar
Ingrid Hansson, pressansvarig Stockholms Hamnar
ingrid.hansson@stockholmshamnar.se, +46 70-770 27 47
Viking Line
Johanna Boijer, kommunikationsdirektör Viking Line
johanna.boijer@vikingline.com, +358 18 27 000
Eleonora Hansi, kommunikationschef Viking Line Skandinavien
eleonora.hansi@vikingline.com, +46 70 452 41 41
Åbo Hamn
Erik Söderholm, vd Åbo Hamn Ab
erik.soderholm@portofturku.fi, +358 50 553 3100