Aktivera singelklick

Läs upp webbplatsen

Tips: Du kan klicka på en text på webbplatsen för att få den uppläst

Marknadsansvarig för affärsområde gods

Flygbild över Stockholm Norvik Hamn

Har du erfarenhet från sjöfartsnäringen? Är du affärsutvecklare inom gods- och logistiksektorn med stor erfarenhet av att utveckla försäljnings- och marknadsplaner? Stockholms Hamnar söker nu en marknadsansvarig för affärsområdet gods.

Som marknadsansvarig för affärsområdet gods får du möjlighet att fortsätta utvecklas på ett modernt företag med strategisk betydelse för Stockholmsregionen. Du får ett särskilt uppdrag – att vara med och utveckla Sveriges modernaste hamn – Stockholm Norvik Hamn.

Din roll som marknadsansvarig gods

Som marknadsansvarig gods tillhör du marknads- och försäljningsavdelningen vars uppdrag är att förvalta och utveckla Stockholms Hamnars intäkter. Stockholms Hamnars kunder är uppdelade i segmenten gods, passagerare, innerstadskajer och fastigheter. En del av kunderna hanterar både gods och passagerare vilket betyder att du kommer att ha ett nära samarbete med marknadsansvarig för kryssning och färjor.

Avdelningen består av åtta personer och du rapporterar till marknads- och försäljningschefen.

Du kommer bland annat att:

  • ansvara för affärsområdet gods
  • utveckla samarbetet med rederier, tågoperatörer, speditörer och fraktköpare samt hitta nya affärer och kunder inom segmentet
  • underhålla befintliga kundrelationer och avtal
  • ansvara för marknadsplaner och framtagandet av intäktsprognoser och budgetar
  • förhandla och upprätta avtal inom sitt ansvarsområde tillsammans med marknads- och försäljningschefen
  • ansvara för diverse kundaktiviteter och delta på mässor
  • ansvara för omvärldsbevakning

Din huvudsakliga arbetsplats är Frihamnen i Stockholm. Tjänsten innebär nära samarbete med hela verksamheten och då även med våra hamnar i Kapellskär, Värtahamnen, Stadsgården, Nynäshamn och Stockholm Norvik. En del arbetsresor med övernattning ingår i tjänsten. Visst arbete kan även utföras hemifrån efter överenskommelse med din chef.

Det här tar du med dig in i rollen

Vi söker dig som har gedigen erfarenhet av marknad och försäljning inom logistik eller transport. Erfarenhet av marknad och försäljning inom godshantering från sjöfartsnäringen är meriterande. Du är en skicklig affärsutvecklare och har lång erfarenhet av att skapa marknadsplaner som framgångsrikt hjälpt dig driva dina affärer i mål. Du har mycket goda kunskaper i svenska och engelska, både i tal och skrift.

Du har också:

  • eftergymnasial utbildning med inriktning sjöfart och logistik, företagsekonomi alternativt annan utbildning vi bedömer relevant
  • erfarenhet av arbete med intäktsprognoser och budget
  • god kunskap om fraktvillkor, kännedom om grundläggande avtalsrätt och god kunskap om prissättning inom logistik
  • goda kunskaper inom IT-system
  • goda kunskaper i svenska och engelska, både i tal och skrift
  • B-körkort.

Det är meriterande om du har:

  • akademisk examen inom företagsekonomi eller sjöfart/logistik
  • internationellt kontaktnät inom sjöfart och logistik
  • god erfarenhet av tågtransporter
  • kunskaper inom internationell avtalsrätt
  • nautiska kunskaper
  • utbildning till certifierad skeppsmäklare.

För att lyckas i arbetet är du affärsmässig och initiativtagande med starkt fokus på att nå uppsatta mål och leverera resultat. Du ser den långsiktiga betydelsen av ditt arbete och förstår vikten av att både skapa och upprätthålla mycket goda affärsrelationer. Din strategiska blick för affärsutveckling och din analytiska förmåga hjälper dig att driva framgångsrika marknadsinitiativ. Din kreativitet ger dig möjligheten att tänka nytt och utveckla innovativa lösningar.

Din förmåga att kommunicera tydligt med anpassat budskap gör att du framgångsrikt når fram till olika intressenter, både internt och externt. Du är strukturerad och har förmågan att planera och prioritera ditt arbete effektivt. Samtidigt värdesätter du samarbete och är skicklig på att bygga långsiktiga relationer både internt och externt.

Vi kommer lägga stor vikt vid personlig lämplighet, engagemang och motivation för tjänsten.

Vi erbjuder

Som anställd i Stockholms Hamnar arbetar du på ett modernt företag med strategisk betydelse för Stockholmsregionens utveckling. Vi erbjuder dig ett omväxlande jobb med stort utrymme för egna initiativ och ansvarstagande i en händelserik miljö med trevliga kollegor och bra personalförmåner. Håller du dessutom med om att en positiv attityd i vardagen skapar arbetsglädje för alla kommer du att trivas hos oss på Stockholms Hamnar.

Stockholms Hamnar värnar om att ha en öppen atmosfär och att våra anställda har ett stort engagemang i sitt arbete och för verksamheten. Läs mer om hur det är att arbeta på Stockholms Hamnar

Vi ser fram emot din ansökan

Om du tycker att tjänsten som marknadsansvarig gods passar väl in på dina kvalifikationer och hur du vill arbeta, skicka din ansökan snarast, innan 17 november 2024.

Sök tjänsten här (extern länk)

Har du frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta Morgan Sehlberg, rekryteringskonsult, tel. 076-121 17 22, alternativt Johan Wallén, marknads- och försäljningschef, tel. 070-770 26 74.

I rekryteringsprocessen kommer vi att lägga stor vikt vid personlig lämplighet och därför kommer arbetspsykologiska tester bli aktuella för slutkandidater. Bakgrundskontroll genomförs före anställning och provanställning tillämpas.

Stockholms Hamnar arbetar för en alkohol- och drogfri arbetsmiljö. Därför kan slumpmässiga alkohol- och drogtester förekomma under anställningen.

Stockholms Hamnar arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering. Stockholms Hamnar ser positivt på de kvaliteter en jämn könsfördelning och mångfald tillför verksamheten och vi välkomnar alla sökanden.

Välkommen med din ansökan!