Gotlandstrafiken
Efter att Gotland hade blivit svenskt 1645 inrättades postbåtstrafik mellan Klintehamn och Öland.
Trafik med postångare Visby–Västervik–Stockholm inleddes 1836. I början gick den enbart under sommarhalvåret men från 1858 gick postångare i trafik året runt.
År 1865 grundades Ångfartygsbolaget Gotland (Gotlandsbolaget) i Visby och året därpå startade rederiet ångbåtstrafik Visby–Stockholm. Gotlandsbolaget har drivit Gotlandstrafik sedan dess och är Sveriges (och troligen Europas) äldsta verksamma passagerarrederi. Under åren 1988–1998 hade dock Nordström & Thulin koncession på Gotlandstrafiken.
År 1902 inleddes trafik på Nynäshamn. En dramatisk händelse i Gotlandstrafikens historia var när passagerarfärjan S/S Hansa torpederades av en rysk u-båt och sjönk 1944. Av 86 personer ombord omkom 84. År 1961 sattes den första Gotlandsfärjan i trafik där man kunde köra ombord med bil.
Sommaren 2016 konkurrensutsattes Gotlandstrafiken för första gången, då Gotlandsbåten bedrev trafik på sträckan Nynäshamn-Visby.